Skip to content

Onderstaand vinden jullie alvast 4 mooie wandelingen in de directe omgeving van Le Petit Mas d’ile. Makkelijk te vinden en niet te moeilijk om te lopen. Droom vast weg bij de fraaie uitzichten en de mooie omgeving.

Chateau St Germain de Confolens

Een zeer fraaie en korte wandeling vanuit Le Petit Mas d’ile. Overigens kan je de wandeling eenvoudig langer maken, maar dat leggen we wel uit bij vertrek. Via St Radegonde steek je de brug over naar St Germain. IN St Germain zijn er diverse mogelijkheden om bij het Chateau te komen. Er is een mooi nieuw pad aangelegd wat achter de huizen omhoog slingert.

Eenmaal boven heb je een fantastisch uitzicht over de vallei waar Vienne doorheen stroomt. Als je goed kijkt zie je zelfs de boom in onze voortuin. Een zeer hoge douglas die overal bovenuit steekt. Wandel de paadjes om het kasteel en via een asfalt paadje kom je helemaal boven. Je staat nu zelfs hoger dan het kasteel en bij het uitzichtpunt kijk je uit over de Issoire.

Vanaf hier kan je de wandeling ook vervolgen naar Confolens en dan aan de overkant van de rivier weer terug. De route zoals je die hier kunt downloaden brengt je echter weer terug naar St Radegonde. Hier kan je verschillende paden terug nemen naar Le Petit Mas d’ile.

Download route

Confolens

Ook al weer zo’n pareltje in onze omgeving. Letterlijk aan de overkant, op en achter de heuvels vind je deze wandeling, die je overigens ook vanuit huis kan maken, maar dan wordt het wel een stukje langer (17km). Deze 11km voert je langs het echte Franse leven, zowel de weilanden, de bossen als de kleine dorpjes.

De route ligt echt prachtig en je zult je onderweg geen moment vervelen. Telefoon of fototoestel bij de hand houden, want je gaat op zeker mooie plaatjes schieten. Als je het goed timet kan je in Esse bij L’estaminet heerlijk op het terras zitten. Je zou daar dus ook je auto neer kunnen zetten, zodat je eindigt op het terras, wat je zelf wilt.

Daarna wellicht nog even via Confolens of direct terug naar Le Petit Mas d’ile. Misschien is het wel heerlijk weer om aan de rand van het zwembad na te genieten van deze prachtige wandeling.

Download de route

Alle informatie bij elkaar op onze pagina "overzicht"

accommodatie - maaltijden - wandelingen

Komoot

Komoot is een zeer bekende wandelapp met alle bekende gebruiksgemakken. Wij adviseren dan ook bij deelname aan onze wandelweek om een willekeurige wandelapp te gebruiken.

Wandelkaart

Geen paniek. Ben je een echte digibeet, dan hebben wij natuurlijk de ouderwetse wandelkaart ter beschikking. Onderweg dan wel goed de markering volgen, om niet te verdwalen.

Wikiloc

Onze favoriet is Wikiloc. Kost slechts € 9,99 voor een heel jaar en dan kan je ook alles met de app. Online navigeren, kaarten downloaden etc. Hoe dan ook, voor onze wandelweek is een app heel erg hanidg.

Pont Vieux Confolens

Als je niet vies bent van een paar kilometer extra dan kan je deze wandeling starten vanaf Le Petit Mas d’ile. De wandeling vanuit Confolens is ± 10km dus tel daar dan nog 2x 3km bij op voor het heen en weertje naar Confolens. Maar met 3 minuten ben je met de auto in Confolens, gratis parkeren en wandelen maar.

Via de buitenwijken van Confolens steek je door naar het fraaie achterland. Glooiende heuvels en mooie weilanden. Normaal gezien kom je daar natuurlijk de bekende Limousin koeien tegen. Maar ook de schapenboer is hier goed vertegenwoordigd. Via het hele kleine plaatsje Le Parlie loop je verder richting Ansac sur Vienne.

Eenmaal in Ansac steek je de meer dan bekende Vélo Rail over. Met een fietsje op het oude spoor vertrek je vanuit Confolens naar Manot. Daar wordt de fiets omgedraaid en trap je weer terug. Eigenlijk iets wat je gedaan moet hebben (na het wandelen). Wij hebben er een mooi filmpje van gemaakt. In Ansac steek je de rivier weer over en loop je aan de overkant van de Vienne weer terug naar Confolens. Een wandeling die meer dan de moeite waard is.

Download de route

Het fijne aan deze wandeling is dat je bij Le Petit Mas d’ile begint en ook weer eindigt. Halverwege ben je in Confolens, dus alle tijd om een terrasje te pakken in het centrum. Maar ook deze wandeling begint met het “chemin” richting St Radegonde. Het maakt niet veel uit welk pad je kiest. Je loopt op je gevoel naar beneden en je komt altijd in St Radegonde uit.

Wederom rechtsaf de brug over en over de brug weer rechts. St Germain helemaal uitlopen. Blijf de weg volgen tot aan een bord “Esse”. Die weg ga je in schuin links omhoog. In de haarspeldbocht ga je van de weg af en volg je de donkergroene markering. Vlak voor Confolens loop je over een smal paadje met een geweldig uitzicht over Confolens. Wel opletten want het is een redelijk steile wand.

Eenmaal in Confolens vervolg je de weg via de oude brug naar de overkant van de Vienne. Via kleine straatjes loop je uiteindelijk Confolens weer uit om dan buiten de bebouwde kom “het oude spoor” op te gaan. Dit pad loop je helemaal af. je komt ook onderlangs de oude steengroeve. Een paar honderd meter verder sla je haaks linksaf omhoog. Langs onze camping kom je weer terug bij Le Petit Mas d’ile.